17 oktober, 2021

Oktober




🍁
Oktober smakar...
...chai. Kanel, kardemumma, ingefÀra, muskot och vanilj.
Indisk korma, sötpotatisgryta och pumpa rostad i ugn. Även:
kÄlpudding med mos och lingon. Krispig saltgurka.
Äppelmos.

Oktober doftar
...vÀrmeljus som brinner ut. Förmultnande lönnlöv och ruttnande
Ă€ppelkadaver. Kaffe - mycket kaffe.

Oktober pÄminner mig
...om hur det kÀndes att ha höstlov som barn och tonÄring.
Om badhusbesök och bio med mormor, om Halloween-kalas,
att gÄ till biblioteket och lÄna maxantalet titlar, att sparka
hÄrt mot lövhögar och att stanna ute tills skymningen faller.






Oktober lÄter...
... lite pÄ det hÀr viset.

Oktober utlovar...
... kyliga mornar men soliga eftermiddagar. Höststormar.
BiopremiĂ€rer, tv-premiĂ€rer och en ny kurs i skolan. 

I Oktober lÀser jag...
... bloggar, kurslitteratur samt en nostalgitrip till
11-Äriga Hannas bokrepertoar: Skatan av MÄrtén Sandén.
En litterÀr vandring genom Lund i höstkostym - och en av
anledningarna till att jag hamnade just i den hÀr staden.

Oktober tvingar mig...
... att tÀnda fler lampor i min lÀgenhet. Att köpa fler lampor.
Att packa ner de sista sommarplaggen i en flyttkartong,
och att hÀnga fram de tjocka jackorna. Att börja anvÀnda fingervantar,
bÀra understÀll under jeansen och skruva upp elementen.
Att samla kraft och motivation för att kunna utvecklas.






I oktober saknar jag...
...Vattenmelon och goda tomater. Men mest:
Mammas famn nĂ€r man kĂ€nner sig ynklig. <3 

I oktober ser jag fram emot...
... Advent - det kan inte hjĂ€lpas. Men innan dess,
Allahelgona, stillhet och tÀnda ljus. Att fÄ sjunka ner i soffan
hemma med familjen, se PÄ spÄret och dricka
den första glöggen för sÀsongen. Att börja
öva till körens luciakonsert, laga goda grytor
och bo in mig mer i min lilla lÀgenhet.

Oktober kÀnns...
...som sommarens farvÀl och vargavinterns
startbana. Mittemellan. SvÄr att förstÄ sig pÄ -
innan den snart redan Àr över.

Oktober Àr...
...Ärets torsdag, dagens 15:30, livets medelÄlder
och mejerihyllans mellanmjölk.
Oktober. Helt okej - och okej nog för mig.

🍁
Kramar,
H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar