20 oktober, 2021

Ett hej

Måndag. Jag har en föreläsning i skolan
och åker hem direkt efteråt. Är det extra kallt idag,
eller är det bara jag som inte kan sluta frysa? 
Det hjälper inte med
dubbla strumpor, inte med en varm dusch, 
inte ens med en värmedyna innanför filten i soffan. 
Först efter att ha sovit
en timme mitt på eftermiddagen verkar kroppen
hitta tillbaka till sin normala temperatur.
En vän ställer in vår fika eftersom hon blivit sjuk.
En annan på grund av en familjekris. 
Jag följer en klasskompis
som inte mår bra till bussen och ser till så att 
hon kommer hem.
Mamma och jag pratar om måendet 
över videolänk, och min behandlare ringer 
för att höra hur det är med mig.
Så mycket känslor, toppar och dalar. 
Vecka 42 är en känslig en.


Kroppen och huvudet längtar mest efter sömn,
men jag tar mig till skolan och tar mig till 
körrepetitionen. Och även om jag inte utbyter 
många ord med någon,
hinner jag i alla fall prata med litegrann.
Och i körsalen ekar min röst i ton med de andra
sopranernas. Den smälter in och blir 
en del av en helhet; något större, och det känns skönt. 
Att bidra utan att
höra enbart sin egen stämma.


Jag älskar mitt hem, min stad och min plats i livet,
men kan inte låta bli att längta bort. 
Kanske längtar jag bara
efter att ha något att längta till. 
Tänk: för ett halvår sedan var varje
dag, vecka och månad en tid av ovisshet. 
Senast igår hörde jag någon prata om 
en inplanerad charterresa.
Och överallt på stadens gator hörs rösterna
från danska och tyska semesterfirare.
Och visst, det finns något som lockar med
ett besök på kontinenten,
men just nu hade jag nöjt mig med en helg
i en stuga. Skog och mark,
 en tänd brasa och en värmande
gryta. Det vore något, det.


Vad ville jag säga med det här blogginlägget?
Vet inte. Kanske ville jag bara säga hej.
Kramar,
H

2 kommentarer :

  1. Vilket fint och stämningsfyllt inlägg <3 höstkramar från göteborg!!

    SvaraRadera
  2. här kommer en kram till hanna från emma. det är okej att känna mycket och svajigt, det är bra att sova mitt på dagen och fint att längta bort även om man trivs på sin plats. jag tänker på dig och längtar alltid efter nästa gång vi ses!

    SvaraRadera