04 juli, 2021

Ännu en månad


Ännu en månad.

Lite så känner jag idag när juni är till ända och högsommaren

stundar. Det är varmt. Härom dagen åt jag lunch på terassen och brände ryggen röd

på bara en halvtimme. Jag har lyssnat på två sommarprat och en del andra

poddar. Lite sällskap behövs när ensamheten slår till. 

Jag brottas fortfarande med den -

känslan av att vara ensam, avskärmad från världen, 

av att allt pågår någon annanstans. 

Jag har inte alltid känt så, tvärtom, men jag antar att 

det bästa vore att hitta ett mellanting mellan alltid ensam och alltid

omgiven av människor. Då tror jag att jag mår som bäst.

Och det är väl också på det viset min junimånad har sett ut.

Jag har gjort ärenden och tagit tag i saker och ting på egen hand,

men även sett till att träffa mina fina vänner, fira livet

och unna mig fina stunder.

Och juni blev faktiskt riktigt, riktigt härlig.

Det var först igår, på månadens sista morgon, som jag

vaknade upp med ångest över allt möjligt.

Men, men. Jag försöker tänka att ångesten

bara är en känsla, att den kommer passera,

att solen i bröstet åter kommer skina.

Så länge är det viktigt att minnas, uppskatta och vara tacksam

för allt det där härliga som skett. Eller hur?




Jag har tillbringat både hela och halva dagar i Lund.
Min nya hemstad! 
Det har varit fix och trix i lägenheten 
(exempelvis projekt riva-bort-gammalt-papper-från-köksskåpet á fyra timmar),
finbesök av Madde, Astrid och Alice (med kaffe ur vinglas på kökssoffa utan dyna)
quiz och smörrebröd på Kulturmejeriet (bara åtta minuters promenad från min dörr!)
och crepes på Creperiet mitt emot Grand Hotel (mycket gott).








Och jag har firat midsommar. Från ett utgångsläge där planerna
var lika med noll blev dagen ett potpurri av jordgubbsplockning,
bilutflykt till Norrvikens Trädgårdar i Båstad, en slottslunch,
kortspel på terassen hemma, en fin liten middag, kortspel,
promenad i solnedgång och filmkväll med Woody Allens senaste. 
En ganska perfekt dag med andra ord.
Och fint väder blev det ju faktiskt, det med. 




Jag har klätt mig efter vädret 
- långärmat till duggregn och snålblåst - 
druckit iskaffe på caféet Bruket inne i stan och plockat fläder
som jag kanderat i ugn. 



Jag har åkt buss genom ett tropiskt hett Skåne vandrat genom ett
torrt, folktomt Malmö city och mött upp Emma
på Ruths för finfrukost och fina samtal.
Det åts krämig yoghurt med bär och kardemummagranola (jag),
mannagrynsgröt med nektarin och hasselnötter (hon),
en tallrik rågbröd med comté & islatte som smälte snabbt, snabbt (båda).
Det var så fint! Så mysigt. Som att sitta på ett hippt café i Köpenhamn
under en värmebölja och njuta av livets goda. 



Jag har sett solen dala över Öresund en lördagskväll
och gått till bageriet på min gata klockan 07:50 
en söndagsmorgon. Köat för surdegsbröd och fått gårdagens grova
på köpet. Tack och bock.





Och jag har ätit. Många skålar med turkisk yoghurt, jordgubbar,
granola och rålakrits. 
Vispad gröt med kakao och körsbär. 
När det är varmt är det mest sådant jag är sugen på.
Men jag har även varit på IKEA med mamma och ätit plantbullar med lingon.
Och i kassan, där en sensor scannade våra brickor
och automatiskt kalkylerade innehållet i våra beställningar,
 mötte vi kanske framtiden. På ett vemodigt sätt.

Nu är det juli, och framåt går vi,
vare sig vi vill eller ej.

Kramar,
H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar