17 juni, 2023

Köpt

Hej på er allihop, i sommarhettan.  

Jag befinner mig i mellanrummet mellan skolavslutning och sommarjobb och tar var dag som den kommer. Jag läser, tar promenader, planerar inför en liten resa norröver och försöker må så bra som jag kan. Ibland behöver man också sluta tänka och grubbla och bara... göra saker istället. Gå och köpa mjölk. Laga en pasta. Se på TV med mamma. Och trots att jag är en student med studieskulder och jämt försöker hålla i mina pengar så tillåter jag mig ibland att införskaffa mer eller mindre onödiga prylar. Att shoppa är väl inte mer än mänskligt, när allt kommer omkring.

Några små ting som jag köpt i juni månad:

Min Alice tog examen och jag köpte henne en roman att läsa i sommar. Jag valde Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin. Alice ska flytta till Paris i höst och jag tyckte hon skulle få förlora sig i en historia som utspelar sig i Frankrike. Jag skrev ett vykort till paketet, med motiv från Monets trädgård, som jag hoppas kunna besöka tillsammans med Alice när jag hälsar på henne i Paris.



Fler gåvor: En sommarbukett med pioner till min nästkusin på hennes student, och ett studentkort som jag ritade och framkallade i en fotobutik.


Nästa inköp blev några förnödenheter till ansiktet. Jag äger knappt något smink, men ville ha en rouge och en mascara som inte endast består av klumpar. Till vänster syns två av de tre produkter jag använder för att hålla min hud okej (Jag hade akne under många år och håller mig gärna till det som är snällt men förhindrar att porerna klagar igen...). Jag tvättar ansiktet med en tvätt från La Roche Posay, duttar ut Paula's Choice BHA-syra och återfuktar med La Roche Posays Effaclar Duo. Jag kommer nog aldrig ha perfekt hy men denna rutin känns trygg för mig.


En annan ny sak som flyttat in i badrummet: En liten, nyfiken smörtax från en loppis.


Akademibokhandeln har släppt en kollektion med skrivböcker och sådant i samarbete med Carl Larsson-gården - som jag ska besöka nästa vecka! Jag hade ett presentkort och behövde en ny anteckningsbok, så jag slog till på en bok med namnet Kaninblomster.


I sommar har jag en tanke om att bli en sån som sitter hemma och syr. Jag fick en symaskin när jag fyllde år, och nu har jag kompletterat med diverse sytillbehör och ett gäng broderade dukar och lakan från loppisar. När jag tvättat och strykt allt ska jag ge mig på att sy något. Kanske pennskrin och necessärer? 


Förra söndagen gick jag och Emma på frukostbio på Biograf Spegeln i Malmö! Jag hade gett henne det i present. Vi såg på Wes Anderson's nya och sjönk ner i biostolarna med kaffe och en god frukostbricka. Världens bästa koncept - det var så himla mysigt.


Nu följer ett gäng böcker. Jag vill verkligen, verkligen ha en lässommar och har bäddat bra för en sådan. Först: En bok jag blev intresserad av efter att ha lyssnat på en podcast om ätstörningar. Ormen i mig är en självbiografisk berättelse om just ätstörningar, skriven i dagboksform. Det kan både vara bra och mindre bra att läsa om ätstörningar när man själv haft och har problem, men just den här boken känns mycket klokt skriven. Tror den kommer hjälpa mer än stjälpa. 



En dag när jag var i Malmö snubblade jag på ett antikvariat med böcker från golv till tak. Efter att ha samtalat en stund med ägaren, till exempel om Tove Jansson och om alla orginalutgåvor han hade hemma i gömmorna, kände jag mig skyldig att köpa något. Jag köpte några nästan nya exemplar av Mumin-berättelser, Babetta av Nina Wähä, ett Mumin-album från 70-talet och en gammal Penguin-pocket. Mest för att den var snygg.


Sist och även minst: Ett set med brevpapper som ser exakt ut som min katt samt en mycket liten skrivbok som ska bli en present till någon. Båda sakerna är från mitt jobb.

Ännu några köp jag gjort nyligen:
-Biljetter till en guidad visning av Falu Gruva, under jord.
-En kaffe att dricka i folkhavet på en Håkan Hellström-konsert.
-Fina digitala penslar till min ritplatta.
-Skånetrafikens sommarbiljett.
-Jordgubbar.

Ha en fin helg!

Kram,
H

1 kommentar :

  1. Åh, ja, så fint! Du är verkligen begåvad inom akvarell eller vilken teknik det än är. Syrénerna är fantastiska. Och smörtaxen :') så fin att jag vill gråta

    SvaraRadera