01 januari, 2023

Gott slut och godare nytt


Så var ett nytt år kommet. Ännu ett. Jag har firat nyår med Emma och haft 
ett ganska perfekt avslut på 2022 om jag får säga det själv. 
Hoppas att ni också haft det fint, och att ni är snälla mot er själva idag.

Under de senaste dagarna har jag försökt reflektera, blicka tillbaka
och sammanfatta året som gått. Jag har inte kommit fram till så mycket. 
2022 känns, i mitt fall, som ett slags… mellanår. Jag befinner mig på ett vis på 
samma plats nu som för ett år sedan; i behandling för en ätstörning och på 
paus från mina studier på programmet Grafisk design i Malmö. 
Jag bor kvar i min lägenhet och har varken skaffat partner eller hund, 
inte klippt håret kort och inte målat om hemma. 
Samtidigt är jag rikare på livskunskap, har utvecklat mina vänskapsrelationer 
och fått några nya, blivit lite tryggare och schysstare mot mig själv och kämpat 
hårt för att leva närmare mina egna värderingar. 
Så, 2022 är kanske ett sånt där år som bara behövs ibland - för att bygga en bro 
mellan det gamla och nya, lägga en grund för vuxenlivet och bereda plats för 
eventuella framtida, mer drastiska förändringar. Typ.



Vid fjolårets nyår skrev jag ett inlägg här på bloggen där jag blickade 
tillbaka på mina intentioner och punktade upp önskningar för 2022.


Det här hoppades jag på då: 

✷ Bli frisk och fri.

✷ Fortsätta prova nya saker och ny mat.

✷ Läsa böcker.

✷ Fortsätta bygga upp och förbättra relationer

till vänner och familj.

✷ Använda och uppskatta saker jag äger 

snarare än att köpa nytt.

✷ Ha sommarsemester.

✷ Fjällvandra.

✷ Baka och laga recept från mina kokböcker.

✷ Bära mer färg.

✷ Åka längdskidor.

✷Komma iväg på en liten resa.


Nu när jag har facit kan jag meddela följande:

✷ Jag är ännu inte helt frisk och fri - men på god väg!

✷ Ja, jag har provat på både nya saker och ny mat. 

Jag har blivit styrelseledamot i min bostadsförening, besökt Paris, 

Uppsala och New York, designat etiketter som hamnat på butikshyllorna, 

ätit polska piroger (igår!), råbiff, pretzel och spätzle. Bland annat.

✷ Jo, jag har läst några böcker. Inte många - men det är alltid något.

✷ Relationer har byggts på, utvecklats och lagts tid på. 

✷ Jag har använt mina saker men även köpt en del nytt. Svårt det där.

Var ligger balansen mellan att vara ekonomisk, tänka hållbart,

unna sig och släppa på kontrollen?

✷ Jag hade en fin sommarsemester! Jag var i Stockholm 

och Uppsala med min Madde och det var fantastiskt.

✷ Tyvärr har ingen fjällvandring inträffat. Kanske år 2023 året det händer?

✷ Mina kokböcker har använts litegrann, men samlar dessvärre mycket damm. 

Jag jobbar på det.

✷ Jo, mer färg har jag nog faktiskt burit i år. Kanske håller jag på 

att hitta en trygghet i hur jag vill klä mig?

✷ Längdskidor förblir oåkna.

✷ Jag har rest! Både inom Sverige och utanför - två gånger till och med.



Sammanfattningsvis har jag visst rört mig en bit i den riktning jag velat forma året 2022. 
Inte fullt ut, men en bit på vägen. Så, vad tänker jag kring de 364 dagarna framför oss? 
Om ännu en omgång vinter, vår, sommar och höst? Jo, lite såhär:


År 2023 vill jag…

✷ Bli helt frisk och fri. För det måste gå.

✷ Som ett led i ovan nämnda mål: Äta mer socker och härlig mat.

✷ Fortsätta prova nya saker.

✷ Ha ännu fler husmorsklubbar med Emma.

✷ Jobba på någon av mina bokidéer. Hallå Emma, ska vi skriva en gröt-bok?

✷ Läsa.

✷ Bli mer bekväm med att vistas i naturen: 

Lära mig elda, vandra utan oro, äta utomhus och utforska nya platser.

✷ Sova och vila mer.

✷ Fira min 25-årsdag på ett härligt vis.

✷ Besöka norra Sverige (Förfrågningar om att bli min resepartner mottages gärna).

✷ Kompromissa lite mindre.

✷ Utveckla min kreativitet och göra mitt skapande mer professionellt.

✷ Röra mig på ett sätt som passar mig. Vandra, yoga och dansa.

✷ Se fler film-klassiker.

✷ Umgås med min släkt, hälsa på bebisar och stärka relationsband.

✷ Kramas.


Ja, lite så. Slår inte mina önskningar in så gör de inte det, men jag tror att de har större 
chans att bli sanna bara genom att jag formulerat dem för mig själv. Och nu, när också ni,
fina läsare, vet om dem - så kanske chansen ökar ytterligare.

Ha det nu så fint ni bara kan, så hörs vi snart igen.

Kram,
H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar