11 november, 2019

GIBCA Extended - I Labyrinten

Hej!

Idag är det måndag men i torsdags var det torsdag och då hade
vi vernissage här på skolan. Nordiska Folkhögskolan ingår som ett
utställningsområde i Göteborgs konstbiennal (festival som hålls vart andra år)
GIBCA - Göteborg International Biennal for Contemporary Art.

Yes. Förra veckan satt jag och bildeleverna
i våra små verkstäder och jobbade flitigt. Kreativt kaos,
Lisa Ekdahl på mobilens högtalare, lim, papper, färg, spray,
glitter, lera, glas, sågar och hammare överallt. Härligt.
Det blev ett par sena kvällar och tidiga morgnar,
i alla fall för mig som färdigställde min idé
på tre dagar. Jag, som läser skrivande i första hand,
hade en dramatik-deadline samtidigt och fick ta själva
GIBCA-arbetet lite i andra hand, i motsats till bildeleverna,
som lagt veckor på det.

I alla fall.
Jag fick ihop något ändå.
Och även om själva utförandet hade kunnat vara
bättre blev jag nöjd med själva helheten av resultatet.
GIBCAs huvudtema är i år part of the labyrinth -
del av labyrinten. 
Min tanke var att framställa ett verk som skildrar
det vardagliga livet - den allra största labyrinten, som man lätt går vilse i.
Det som kan vara svårt att se genom labyrintens väggar 
är alla andra vilsna människor. Bara en tunn pappersvägg
bort, men precis lika vilsna i livet.

Jag bestämde mig för att arbeta i kartong och papper och
för att endast använda mig av vitt och svart,
allt för att göra arbetet så enkelt som möjligt 
(Jag var ju trots allt under tidsbrist...).
Pilligt blev det. Men ganska fint också.
Fint i sin icke-perfektion, som det ju också
är, livet.

I torsdags var det vernissage, och utställningen 
hänger på skolan, för allmän beundran, i två veckor.
Bästa, bästa Alice kom och besökte mig på vernissagen,
och det var så himla kul och fint att gå omkring och betrakta
allas verk. Det finns så mycket talang på den här skolan
att det inte är klokt.
































Kom hit och titta, om du är i närheten av Kungälv!
Det är gratis - och ganska mysigt också.



1 kommentar :

  1. Åh vad fint! Och häftigt att vara en del av ett sånt projekt. Jag har bara sett den delen av utställningen som finns på naturhistoriska!

    SvaraRadera