07 november, 2019

Ett höstlov

Eftersom jag går på folkhögskola och följer 
grundskolans läsårstider har jag även lyxen att få höstlov.
Och det hade jag förra veckan.
Det var otroligt skönt att komma hem lite. Bara att sitta i en soffa och
se på TV (Vår tid är nu, Så mycket bättre, Lyckomaten, Så mycket bättre tex.),
att laga mat i ett riktigt kök och umgås med familjen. 
Det är fint det.
Jag jobbade med mamma på förskolan i fyra dagar.
Pysslade ihop fladdermöss och vampyrer med barnen, var
ute i solen och lekte i sandlådan. Åt lunch halv tolv vid ett väldigt
litet bord och svarade på frågor om livet :) 





Dagarna innan jag åkte ner till Skåne stod träden i brand.
Var på marknad vid Bohus fästning nedanför min skola, 
köpte en påse hembakt tunnbröd och en liten pumpa.
När jag kom tillbaka till skolan igen i söndags
var alla träd kala och pumpan hade börjat
förmultna. Det + iskyla
med frost och is = förvirrad hjärna i JULSTÄMNING.
Men. Det tar vi en annan gång.




Första helgen hemma lagade vi en superwok
på detta:

Kyckling
Wok-kryddpåse från Asien-hyllan i matbutiken
Champinjoner
Zucchini
Pak choi
Paprika
Gul lök
Sockerärtor
Babyspenat
Torrrostade cashewnötter

Till det åt vi kokosris. Så himla gott och piffigt.

Koka jasminris enligt förpackning men ersätt en 
del av vattnet med motsvarande mängd kokosmjölk
(ett paket). Pressa i en hel citron. Salta lite.

Himla gott. 

Till söndagsfikat gjorde jag paj på sommarens plommon
och toppade med havrehonungstosca.







Idag (torsdag vecka 45) hade vi utställning på
skolan! Jag gjorde ett katronghus fyllt med diverse illustrationer
och scener ur olika vardagsliv. Visar snart.

Hursomhelst. Tillbringade en del av lovet med att
rita, helt enkelt. Rita och skriva pjäs, som jag ska få respons på
imorgon.



Min lillasyster Bea lagade mat till oss en kväll
efter att jag och mamma hade dansat Zumba på gymmet.
Så gott det är med plåtmat, ändå?
Och så gott det är med brysselkål?
Bea hade skalat bort det yttre lagret på dem.
Kanske var det därför de blev mer söta än beska,
som de ju annars kan vara.

Tack fina Bea, du är duktig <3




Jag träffade kompisar i Helsingborg och i Lund och
sista helgen = kallas i Höllviken med småkusinerna.
Mamma skulle göra kolasnittar och strasskakor,
men av någon anledning flöt alla kakor ut till pölar
i ugnen och bara... försvann.
Så himla konstigt. Och inte hjälpte det att hon gjorde 
tre olika satser, stackaren.

Jag fick göra nya kolasnittar dagen efter, på annat smör
och utan bakplåtspapper. De blev lite bättre.
Och tillsammans med ett paket köpte-kakor från bageriet
gick det ju utmärkt.




Och så åt vi igen. Som man ju gör.
Fint så.


Och så i söndags var det dags för pappa att fylla.
Han fick finfrukost och en fotobok om extremväder.

Sedan tände vi ljus för mormor, morbror, farmor 
och några andra i minneslunden. 
Och så var höstlovet slut.

Nu är det snart fredag igen, hörni.
Jag ska på teater med klassen och fika
med Linda. Kanske gå på Ikea också.

Kramar


1 kommentar :

  1. Vi finansierar personer som har projekt men saknar resurser för att genomföra dem mellan 3 000 och 10 000 000 euro.
    -------------------------------------
    * Ekonomiskt
    * Inteckningslån
    * Investeringslån
    * Autolån
    * Konsolideringsskuld.
    * Kreditlinje
    * Andra inteckning
    * Köp av kredit
    * Personligt lån

    Kontakta oss:
    E-post: Axabanquebelge@outlook.fr
    Whatsapp-nummer: +33780725269

    SvaraRadera