02 mars, 2022

Första mars


 Första mars.
Jag promenerar runt i Lund. Och det känns som att
våren är ett faktum; inte bara något man inbillar sig 
ska komma någon gång.

Jag ser en ekorre springa över vägen och känner solen
mot kinden. Det krasar under kängorna för sopbilen har
ännu inte borstat bort allt grus. Men i dikeskanten brer vintergäck
och snödroppar ut sig som kulörta mattor mitt i allt det brungrå,
och det får gruset att verka oviktigt.
Blommor vinner alltid över grus.




Det är mars och ljuset är gräddigt. Vitt som semmelbullarna
i skyltfönstren, i händerna på förbipasserande tanter och farbröder
och i kyldisken på ICA. Kaffesemlor, vaniljsemlor, kremlor,
Helsingborgssemlor, semmelgröt och semmelburgare. Herregud,
vad mycket tid och tanke som läggs på dessa semlor.
Och egentligen finns det ju viktigare saker - mer drabbande och
hemska och fruktansvärda saker.
Är bakelser värda så mycket av vår uppmärksamhet?
Det funderar jag på.



Och jag kommer fram till att jo, visst får vi ägna oss
åt det förgängliga, goda, finurliga och roliga, 
fastän det finns så mycket
skit och elände alldeles, alldeles nära. Farligt nära.
Hur hade vi annars orkat med att stå givakt
och försvara rättvisan när det verkligen gäller?
Hur hade vi lyckats normalisera det
trevliga och mjuka, ifall det betraktades som totalt
oviktigt?

Jo. Jag tror nog att 
semlorna har ett visst mått av betydelse ändå.
Kanske inte själva bullarna i sig.
Men själva faktumet att de existerar,
delas, ges bort och gör oss lite glada.
I alla fall för en stund.

Kramar,
H

2 kommentarer :

  1. Även om jag igår, på semmeldagen, inte kunde äta någon utan bara såg semla efter semla när jag skrollade igenom instagram, så kändes det bra. Semlor finns, och hemma finns, även om det är långt bort. Jag vet inte om du åt en semla igår eller inte, oavsett så spelar det inte så stor roll. Semlor kommer alltid att finnas och vi har gått om tid att äta dem. Förhoppningsvis snart, och att världen då har ett, eller flera, krig mindre i sig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, semlor är milda nu. Vi behöver mildhet.

    Du skriver vackert.

    SvaraRadera