07 mars, 2022

En ny address



 Det är måndag och veckan är tio. Skåne har prisats med en hel
veckas strålande och hoppingivande solsken.
Klar vinterluft, varma husväggar, stadsbor utplacerade på bänkar
och gräsplättar eftermiddagen ut.
Det är först när solen sjunker ner i Öresund igen
som världen åter blir iskall och grå, och man påminns om
att det inte är sommar riktigt ännu. 

Jag stiger upp klockan 06:00 och tar mig an dagens
första uppgift - liksom varje måndagsmorgon under de senaste
elva veckorna. Ett kort samtal med en sjuksköterska i vit klädsel.
Lysrörsljus. Pip ifrån våg och blodtrycksmätare.
Och en siffra noggrant antecknad i ett diagram
med mitt namn som rubrik.
Jag får ett halsband och en rad lyckohälsningar
innan jag sätter mig i en taxi
med destination Malmö.
En ny address - en att återvända till, varje vardag
vecka ut och in, så länge det är nödvändigt och
tills det inte är det längre.

Ett flervåningshus mitt i centrum, är det.
Våning sju. En lång korridor som mynnar ut i 
stora, ljusa salar med utsikt över halva staden.
Bländande morgonljus och trötta ansikten.
Jag blir serverad frukost samt en generös mängd
information. 
Ord som regler, riktlinjer, faser, mål, utvärderingar 
och utmaningar flyger runt inne på kontoret där jag träffar
min behandlare. Efter vårt 45 minuter långa samtal
säger hon "Det ska bli bra det här"
och jag försöker intala mig att hennes ord
är fakta snarare än förhoppningar.

Dagen är lugn, lång och annorlunda.
Nya bekantskaper, nya förhållningsregler. 
En ny smak på kranvattnet, nya lokaler att hitta rätt i,
ett nytt schema och en ny sorts mat.
Jag äter turkisk yoghurt och granola, en lyxig pastarätt
med örtsås och parmesan, flera glas juice, 
salta nötter och en delicatoboll till kaffet.
Dötiden mellan målen blir tid för måltidsplanering, 
för grubbleri och för att läsa böcker.
Vila - och vila lite till.

Klockan 15:30 släpps jag återigen ut 
i solskenet utanför byggnaden. 
Jag handlar toapapper och flingor inne på ICA
men har tankarna kvar i matsalen,
däruppe på våning sju.
Jag tar regionbussen hem till Lund
men lämnar huvudet i Malmö. 
Lyssnar på en podcast men har nog glömt hörselsinnet
inne i föreläsningssalen där jag satt hela förmiddagen.

Och så är det väl, när man påbörjar något nytt,
byter miljö och kastas in i ett nytt sätt att ta sig an
vardagen; Man lämnar bort en del av sig själv
till den hemvist där tankarna, huvudet och alla ens sinnen
för tillfället flyttar in och slår sig ned - 
på en ny address,
 så länge det är nödvändigt och
tills det inte är det längre.


Kramar,
H

2 kommentarer :

  1. Du skriver så vackert Hanna! Orden kommer till liv när du skriver dem. En får ta varje dag och tanke som den kommer, vi är bara människor och vi gör så gott vi kan.

    SvaraRadera
  2. Jag dyker in här till och från. Det finns ett lugn som är svårt att hitta i vår stormiga värld. Varje gång finner jag det här, oavsett hur ofta jag besöker din blogg. Tack för att din givmildhet och äkthet.

    SvaraRadera