12 februari, 2021

Om mig

 Glad fredag på er! Hoppas att ni mår bra.
Hemma hos mig i Skåne visar termometern -9 grader idag.
Solen skiner över bygden, och jag ska ha redovisning över videolänk,
äta tacos och se på På Spåret. Som alltid på fredagar.
Fina Emma, vars blogg ni verkligen bör läsa, 
skickade vidare en frågelista till mig. 
Igår kväll svarade jag på den. 
Och jag skickar utmaningen vidare till

Vad var det senaste du stoppade i munnen? 
Jag åt pannbiff med spetskål, potatismos och lingon till 
middag. Mycket gott.

Vilken är den värsta fysiska smärtan du känt? 

Ibland när jag hade mens i de tidiga tonåren drabbades jag av fruktansvärd värk. 

Jag minns hur det strålade ut i ryggen och benen, att jag låg i sängen

 och grät och trodde jag skulle dö. En annan, vidrig smärta är den jag 

kände när jag trillade under en orienteringslektion och sträckte foten. 

Det är en av de få gånger jag skrikit av värken 

även långt efter själva olyckan.


Vilken är din favoritplats?

Fredriksdals museer och trädgårdar här i Helsingborg 

(Tänk er ett Skansen i mindre skala) är den finaste och tryggaste i världen tycker jag. 

Jag drömmer om att få arbeta där en dag.


Vilka är dina favoritfilmer? 
Brooklyn med fantastiska Saoirse Ronan är en film jag kan 

se om och om och om igen. Den är så finstämd, välbalanserad och vacker. 

Captain Fantastic är en annan favorit och min starkaste bioupplevelse.

Vilken är din favoritsäsong? 

Jag mår som allra bäst i maj när allt är vackert, lätt och fritt. 

Även i sena augusti och september, med sin friska luft och känsla av nystart, 

är livet härligt. Och så veckorna innan jul, såklart. 

Då låter jag hela mitt inre barn härja fritt.


Om du kunde ha vilken karriär som helst, vilken skulle det vara? 
Jag har en barndomsdröm om att bli skådespelerska och få leva mig in i roller. 

Särskilt historiska kostymdraman hade varit roligt att tjäna sin brödföda på. 

Annars: En riktigt högt aktad författare. 

Gärna en som har en stående inbjudan till Nobelfesten... 



Hur sent stannade du uppe igår? 
Klockan var närmre tolv när jag släckte lampan. 

Ibland blir det så. Särskilt när skoldagen börjar först vid nio och 

jag inte behöver ta mig längre än till skrivbordet.

Om du kunde flytta någonstans, vart skulle det vara? 

Åh. Just nu ser jag fram emot att flytta till min lilla lägenhet i södra Lund. 

Men får jag drömma fritt hade jag gärna flyttat in här.


När grät du senast? 
Hmm. Jag gråter kanske två eller tre gånger om året. 

Känslorna håller sig oftast på insidan. 

Men i julas när allt kändes mörkt, hopplöst och trist

 fällde jag några tårar ändå.



Om du kunde prata med vem som helst, vem skulle det vara? 
Åh. Jag hade nog bjudit min mormor på en fika och frågat henne om livet. 

Det hade varit fint att få lära känna henne som vuxen. 

På lördag skulle hon ha fyllt 74.

Har du bra inflytande? 

Oj. Jag hoppas att jag kan få andra att känna en slags trygghet i sig själva. 

Jag får i alla fall ofta höra att jag sprider ett lugn omkring mig.


Hör ananas hemma på pizza? 

Oui. Jag är drottningen av udda matkombinationer och

 säger ja till samtliga sorters frukt i mat.


Du har fjärrkontrollen, vad tittar vi på? 
Vi ser Mandelmanns gård, fortsätter med På spåret och avslutar 
med Husdrömmar
Har jag sagt att min mentala ålder är någonstans runt 60?

Vilken var den senaste konserten du var på? 
Det minns jag inte. Faktiskt. Men den senaste gången jag satt 
i en biosalong var en kall januarikväll i Göteborg för ett år sedan.
 Då såg jag Little Women tillsammans med Alice.


Vad ska du göra nu? 

Jag ska se klart Antikrundan och sedan ställa min 

äppel- och hallonpaj i ugnen. Mvh en pensionär.


Trevlig helg!

H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar