31 december, 2020

Det nya

 Jag ligger nedbäddad i sängen

när jag skriver det här.

Jag har läst i Lyda Sandgrens Samlade verk

och sett blå timmen komma och gå

utanför fönstret. I fjärran dånar

smällar från fyrverkerierna

redan.


Det är den allra sista dagen, 

de sista, skälvande timmarna

på ett oerhört långt år.

Ett underligt, ovisst, osäkert och ganska

otrevligt år.

Jag har mått både bra och dåligt,

vilat mycket, lagat mycket mat,

hållt mig hemma och spritat

händerna nariga. Samtidigt är

jag oerhört tacksam

för att jag bor där jag bor, har det jag har

och känner den trygghet var människa

skulle behöva ha. Så tack för det.


2021.

Januari. Nystart.

Och även om allt inte kommer förändras

till det bättre över natten,

även om tålamodet ännu är värt sin vikt

 i guld och om både vintern och våren

kommer bli tuffa rent måendemässigt -

kan jag inte låta bli att hoppas och önska.

Att allt kommer bli bra.

Jag tror att vi alla måste det - 

måste våga tro på närhet istället för avstånd,

handskakningar istället för armbågs-hälsningar

och att vi på något vis kommer

vara ett klokare, snällare folk

i en ja, bättre värld

när krisen är över.

För den kommer gå över,

snart.


Det nya året önskar jag ska innehålla

sådant som gör mig glad. Tryggheten jag känt

under den här tiden, lunken och den minskade stressen

vill jag inte byta bort utan hålla fast vid.

Däremot längtar jag efter att få fira, bjuda hem och 

bli bjuden bort, vara mer spontan, se större delar

av Sverige (och andra länder), skapa, träffa människor

och våga lite mer.

Här är mitt 2021, så som det ser ut inuti

drömmen:



✷ Alldeles snart får jag erbjudande om en fin liten lägenhet
nära Lund, med högt i tak, fina golv och stora fönster. 
Jag tillbringar våren med diverse projekt inför flytten;
fyndar möbler på loppis, målar om skåp, syr gardiner och letar serviser.
Jag flyttar in, äter flyttpizza på golvet och bonar in mig i mitt alleles egna hem.
✷ Jag lär mig baka surdegsbröd så pass bra
att jag kan gå på känsla.
✷  Jag har frukost- och bokklubb i min lägenhet.
Kokar gröt, brygger havrecappuchinos och dukar fint för mina fina vänner.
✷ Jag läser så mycket som jag lovat mig själv
att göra. För att öva upp koncentrationen, lära mig
mer om omvärlden och utveckla mitt eget
skrivande. Slösurfar och tar onödiga fotografier
gör jag mindre också. 
✷ Jag lär mig mer om illustration och formgivning och
startar ett eget inom kreativt frilansande.
✷ Jag börjar sjunga i kör.
✷ Jag känner mig älskad.


✷ Jag tar med mig vänner och familj ut i skogen.

Vi lagar mat över en eld, grillar pinnbröd, kokar gröt

och äter till strålande utsikter.

✷ Jag låter håret växa långt och yvigt. 

Ja, jag vågar till och med slinga det gyllenblondt.

✷ Jag lär mig mer om antika föremål och design.

Plötsligt vet jag precis vad jag ska leta efter på loppisarna.

✷ Jag får uppleva en jul med snö. 

Jag åker skidor för första gången i livet, sitter framför

en sprakande brasa på julaftons morgon

och dricker kaffe ur en termos i strålande

solsken och många minusgrader.

✷ Jag vandrar i Norrland och

upplever Sarek. Det är fantastiskt.

✷ Museerna öppnar igen och jag får

möjlighet att arbeta med levande historia 

på ett friluftsmuseum.

✷ Jag smakar och lagar nya slags rätter och testar

nya drycker. Jag och Madde håller middagsklubb

och utforskar världens olika kök.

✷ Dalarna, Stockholm

och Gotland är fina platser jag besöker.

✷ En liten, rar och glad hund flyttar in i mitt liv.

Kanske är det någon av mina vänner som blir

hundmamma, och jag får hjälpa till med passning.

✷ En liten tatuering med stor betydelse

 får flytta in på min kropp.

✷ Jag känner att allt bara blir bättre och bättre.


Det nya är snart här. Det kommer bli fint.

Hur ser ert 2021 ut? Vad lämnar ni bakom er,

och kastar er ut i?

Kramar,

H

1 kommentar :

  1. Vad mysigt att få läsa dina förhoppningar inför det nya året! Gott nytt år och lycka till med allt, det ska bli fint att få följa dig under 2021 <3

    SvaraRadera