05 december, 2020

Winter Blues






Fredag eftermiddag. 

Efter en intensiv, känslofylld och fin vecka sitter jag på en full 

ersättningsbuss mellan Lund och Helsingborg.

 Tågen är inställda. Kanske fram till nästa år. 

Under en tid där varje dag är en ständig balansgång 

mellan ljus och mörker, hopp och mörka siffror, 

decemberstämning och åtstramade restriktioner, 

var det här kanske droppen. 


Ersättningsbussar i timmar fyllda med resenärer i ett redan 

osäkert klimat. Farligt. Det känns farligt. 

Och jobbigt till den grad att jag inte vet vad jag ska tänka. 

Skratta eller gråta? 

Jag som var så oerhört tacksam över att slippa distansundervisningen, 

den som drabbat mina vänner och nu även min lillasyster. 

Att få ha en plats att ta mig till, klasskamrater att prata med, 

en ateljéplats att arbeta vid. 

Och nu? Fem veckors jullov utan planer, 

bunden till hemmet? 

Värre kan man ha det, absolut är det så. 

Men visst känns det tomt och ledsamt. 


Inget blev som det skulle. Och ingen vet hur allt blir.









Lördag kväll.

Jag ser på julfilm, bakar 

ett pepparkakshus, planerar julklappar 

och värmer mig under filtar

och värmedynor.

Raggsockor och stearinljus.

Och jag tittar tillbaka på

bilderna jag tagit i veckan

och inser att det mesta

är himla fint ändå.





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar