07 januari, 2021

Någonstans mellan vardag och helg



Hej på er alla fina! Hur mår ni? Jag mår faktiskt bättre än
på länge. Det är januari, jullovet sjunger på sin sista vers och Skåne
har benådats med två hela dygn av oavbrutet, tungt snöfall. Med ens känns det mesta
ljusare och krispigare, och även om jag vet att det vita snart
smälter bort igen var det fint att ha den här på besök, som omväxling. 
I mitt kvarter har barna varit ute och åkt pulka, byggt snögubbar
och kastat snöboll. Kanske är det många 10-talsbarns allra
första kontakt med riktig snö?





Som inläggsrubriken antyder befinner jag mig just nu 
någonstans mellan vardag och helg. Dagarna flyter in i varandra
och i en del stunder känner jag mig oerhört uttråkad.
Men jag försöker hur som helst ta tillvara på den sista
ledigheten, göra snälla och mjuka saker, äta gott
och sova ut. Det kommer behövas för att klara av 
den tidiga kallvåren, med alla dess kyliga vindar, slaskiga
trottoarer, försenade tåg och oändliga eftermiddagar.
Även om det snart, snart blir ljust och varmt
igen har vi en bit kvar...

För att ge glöd åt tillvarons små, glödande
ljuslågor
har jag exempelvis tillbringat 
helgen på café med min vän
V. Vi åt god frukost och pratade i tre timmar.
I söndags tog jag mig till Lund, handlade mat
och hade italiensk afton med fina, kloka Madde. 
Vi gjorde egen pasta á la vodka 
och avslutade
med varsin skål affogato - gräddglass 
med hett kaffe och apelsin.
Tända ljus, soffläge, ABBA på vinyl och
några timmars diskussioner om allt möjligt.
Jag sov över på hennes bäddsoffa
och morgonen efter åt vi mitt rågsurdesgbröd
framför ett gammalt avsnitt av På Spåret.
Mmm. Njuter av bara tanken på alla
middagar vi ska laga tillsammans det här året.

I onsdags, när världen var vit utanför när vi vaknade upp,
körde jag och mamma till det fantastiska surdegsbageriet
Brödkultur 2.0. Vi åt varma frallor med lagrad ost,
färskpressad juice och yoghurt med granola. Efter en
skogspromenad i snöstorm åkte vi hem med frukt- och nöt-
bröd och två kardemummaknyten i flottiga, bruna papperspåsar.










Annat fint jag sysslat - och sysslar - med
för att må bra är:

- Jag har stigit upp i gryningen, kokat kaffe och skummat
mjölk. Läst Samlade verk i soffan. Nästa projekt är Emma, som Madde
varit snäll att låna mig, nu när biblioteken hålls stängda.
 Jag ska läsa brittiska klassiker och hon: de stora ryssarna.

- Jag har kokat gröt. Som vanligt, förvisso,
men det är ju så otroligt gott. Med körsbär, jordnötssmör,
tahini, kakao, kardemumma, kaffe, vanilj, saffran eller mandelarom.
Bland annat.




- Jag har en ny, fin skolväska som jag köpte på Ikea.

- Jag ska snart fira min mammas födelsedag, och i början
av nästa månad bor vi på ett pensionat vid havet för en natt.
Bara vi två. Min julklapp och födelsedagspresent till världens bästa person.

- Jag klappar mina katter och vilar huvudet mot 
Milous varma mage. Vissa morgnar sticker han in nosen
i mitt rum och lägger sig i min säng en stund.
Fjäsk (för att få mig att kliva upp och ge honom frukost)
eller äkta kärlek? Tror blindt på det senare.




- Jag har fått långt hår och funderar på att
slinga det ljusare. Kanske. 

Imorgon är det fredag igen.
Jag ska äta en god lunch och förbereda
mig mentalt inför skolstarten nästa vecka.
Ta tag i det där med att bygga en digital portfolio.
I helgen blir det mer grötkokning, serietittande,
lägenhetsvisning och så mycket vila som möjligt.

Ta hand om er.
Håll ut. Allt blir bättre.
Kram,
H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar