19 december, 2020

En jul - eller drömmen om den

 Hej på er.

Det är så konstigt det här. Inget blev som det skulle, och efter gårdagens

besked om ännu strängare restriktioner känns det som att man bara får...

acceptera att mycket av det som julen brukar innebära

inte kommer kunna ske. 


Men en del fina, mysiga och härliga saker

har jag lyckats göra, och planerar att genomföra ändå.

En del kommer inte bli av, jag vet ännu inte säkert,

men drömma och låta sig inspireras får man.

Och kanske kan jag bidra med några tips och tankar till er

om vad julledigheten kan fyllas med?

Vi kikar.



Skapa och dekorera.

När man ändå tillbringar merparten av dygnets

alla timmar i hemmet är det väl

passande att försöka göra omgivningen så trivsam

som det bara går.

Aldrig förr har det brunnit så många ljus

här hemma. Vi har burit ner ännu en fåtölj

för att skapa fler sittplatser vid julgranen,

jag har klippt till enkla vimplar

av papper och hängt upp,

och imorgon tänkte jag sätta mig och försöka

få till några julstrumpor...

Julklappar har jag slagit in då och då,

och använt mig av det som funnits hemma.

Silkespapper, tvinnat jutesnöre och

vita etiketter till rimmen.

Finast så.


Jul och advent handlar ju faktiskt

mycket om maten.

Jag har en liten lista på några

rätter och sötsaker jag vill prova att laga,

men eftersom det bara blir vi fyra

i familjen på julafton ska vi vara försiktiga

med att laga för mycket. Hatar att slänga.

Men förutom klassikerna

ska jag baka rågsur med äpple och valnötter,

jordnötsrutor med dadlar, ugnsbakad

risgrynsgröt med körsbärskompott,

Mozartkulor av mandelmjöl med smak av apelsin,

en riktigt syrlig citrussallad

och grönkål i olika former.

Vad lagar ni?


TV och film.

Ja, även om jag gärna vill få in en helt

mobil- och skärmfri dag under ledigheten

består juletiden också av ganska mycket

TV-tid i min familj.

Ensam Hemma, SVTs julkalender,

Mandelmanns Jul, Karl Bertil Johnsson

på Scalateatern, Vår tid är nu, Hjem till jul på Netflix

och Astrid Lindgrens alla

klassiker är några exempel.

Viktigast är kanske Astrid Lindgren ändå.

Bullerbyns nyårsvaka, Tabberaset i Katthult,

Madickens firande och Lottas

julgransjakt är finast tycker jag.


Och vad gör man när man gjort det mesta,

när dagarna känns långa och snön uteblir?

Jo, kanske får man försöka hitta en guldskimrande

stund i taget - något att ge sin

tid till och låta ta tid.

Läsa böcker, strunta i att kolla klockan,

grilla något enkelt i en skogsdunge,

kanske planera (läs: drömma) om

fina saker att göra i januari

(jag återkommer till detta!), sortera

någon byrålåda, framkalla fotografier,

smyga upp tidigt och sätta

på kaffe till resten av familjen,

ta en promenad i tystnad

eller bara

sova en stund

mitt på dagen.


Och ni

vad fyller ni den här ovanligt ovanliga

och ovissa julen med?


Kramar,

H





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar