29 december, 2020

2020 i en dammig backspegel


Av det första året 

på tjugotjugotalet

återstår en enda, kort och kylig dag.

Jag tänker tillbaka på nyårsafton i fjol,

på känslan och hoppet jag hade i kroppen då.

Det glada tjugotalet -

det har man ju hört. 

Ett årtionde av fest, bekymmerslöshet

och ja - glädje.

Tja, vi får väl se. Allt det vi

drömde om när klockan slog tolv

och himlen skvättes ner av glittrande

färgstänk fick ju,

som vi vet,

läggas på is, gå i dvala

och glömmas bort för en stund.


År 2020 har varit underligt, ovisst

och obehagligt på många sätt. 

Jag var en annan slags människa

vid det där hoppfyllda tolvslaget

än jag kommer vara nu 

på torsdag. Jag drivs av andra drömmar,

andra önskningar, har fått nya insikter

och lagt till x antal nya lärdomar

i min kunskapsbank.


Jag orkar inte återge mitt år i

en utförlig sammanfattning här. 

Mycket för att jag helst vill glömma

en stor del av det som varit.

Jag hyser istället hopp inför det nya,

inför en nystart och att röra mig framåt

år 2021 - tillsammans med 

alla som kämpat det här året.


Här följer därför en liten,

kortfattad överblick över det som varit,

innan vi vänder blad och låtsas att

det där första året på Det glada årtiondet

kanske mest var ett dumt missförstånd.



Det här gjorde jag 2020 som jag aldrig gjort förut:

Jag ställde ut min konst på ett kulturhus i Göteborg, började plugga

konst och design och pluggade en del på distans. 

Inte så mycket nya slags upplevelser det här året alltså. 

Det ska det bli ändring på har jag tänkt. 

Jag tror att man behöver prova, testa och våga ibland

för att utvecklas.


De här platserna besökte jag:

Inte heller här är listan särskilt lång. 

I början av året bodde jag i Kungälv - vilket känns

ganska otroligt när jag tänker på det idag.

Ett helt annat liv, på en folkhögskola mitt ute i skogen,

långt ifrån Skåne och familjen.

I mars, när Corona slog emot Sverige,

flyttade jag hem till Helsingborg. 

Andra platser jag besökt är Göteborg, Lund och Stockholm.

...Och där tar listan slut.




Det här saknade jag mest:

Att kunna planera framåt utan ovisshet.

Att träffa släkten och kramas.

Att bjuda hem och fira.

Att åka till Danmark över dagen bara för att.

Att ha hopp.


Det här var det största som hände:

Corona. På alla plan.


Den här dagen satte avtryck:

Den 17 mars när regeringen meddelade att de som kan

bör arbeta hemifrån och min skola gav oss elever

två val: stanna på internatet tills pandemin är över

eller åk härifrån och kom inte tillbaka.

Jag valde det senare och fick hux flux ställa om

vardagen helt.

Så här skrev jag då.





Mina bästa kulturupplevelser:

Heh. Inte heller dessa har varit särskilt 

många till antalet. Men jag är glad över

att jag hann besöka Stockholm och Nordiska museet,

Hilma Af Klint-utställningen i Malmö

samt se Unga Kvinnor på bio i Göteborg

innan allt stängde ner.

Längtar efter att kunna gå på bio igen!


Det här inspirerade mig:

Jag lyssnade på många, många timmars

podcasts. Nästan inte alls på musik.

Jag tyckte mest om Elsa Billgrens och Sofia Woods

podd Billgren Wood, där

de pratar om allt från vardagsliv, familj och kärlek

till trender i tiden, matlagning och inredning.


Min största personliga framgång i år: 

Jag har insett att det absolut viktigaste som finns

är att ta hand om sig själv.

Allt annat måste få komma i andra hand.

Måste fortsätta påminna mig om detta även nästa år,

och nästa, och nästa...





Det här önskar jag att jag hade gjort mer:

Förutom allt fint jag inte kunnat göra

på grund av pandemin - som att bjuda hem 

vänner, hälsa på vänner, vara mer spontan

och kramas, hade det kanske varit bra

om jag fått ovanstående insikt

lite tidigare under året.

Jag hade en ganska jobbig sommar

rent psykiskt, och det har tagit tid 

att återhämta sig efter det.

Men jag är på god väg!





Det här fick mig att må bra:

Min familj, Alice, mitt jobb, min

utbildning och mina fina klasskamrater,

att skapa

och mina och Maddes frukostträffar

på café.


Imorgon: 2021 i en välputsad kristallspegel


Kram,

H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar