24 september, 2021

Lite om då, nu och sen


Det nya
Den här veckan har jag tillbringat en regngrå
förmiddag i Malmös gulligaste område St:Knut.
Ätit en god frukost på café, kikat in i antikvariat och
upptäckt mycket nytt och fint som jag inte visste fanns.
Jag börjar verkligen få upp ögonen för Malmö.
Det känns fint.
Nästa vecka ska jag få bjuda hem min morfar
på fika i min lägenhet för allra första gången.
Sedan ska vi gå på Kino i Lund.
Jag ska även ha en allra första repetition
med den kör jag ska sjunga i i höst!
Lite nervöst, på ett bra sätt.


Skapandet
I typografikursen jag läser i skolan just nu är det
fokus på bokstäver, på olika typsnitt och designers.
Att studier kan vara så kul, ändå.
Idag presenterade vi veckans formuppgift; typografiska
affischer i olika varianter. Mitt typsnitt blev Sabon och här
är resultatet:


Parallellt med skolarbetet skriver jag en del.
Mest om hur det känns, när det känns. Kanske allra oftast
i jag-svaga stunder. Jag fotograferar också, som alltid,
inreder lägenheten pö om pö och längtar efter
stunden då jag får tid att sätta mig ner och måla litegrann.
En rolig nyhet på den kreativa fronten är förresten
att jag ska dekorera skyltfönster i museet Kulturens
julbutik, inför deras julstök i advent! Fyra stora fönster ska jag 
fylla med illustrationer. Så himla roligt!


Känslorna
Oj oj oj. För tillfället pendlar mitt mående mellan
känslorna nollställd, spänd och tom
Och de svänger lite väl fort, tycker jag. 
På en dag genomgår jag många toppar och dalar,
men känner väl mest att jag är otillräcklig.
Jag vill så mycket. Vill träffa alla vänner,
vill tacka ja till fler pass på jobbet och samtidigt
hinna bara...vara. Om jag tänker efter tror jag att jag haft
för få lediga dagar under de senaste månaderna.
Hela sommaren innehöll jobb, jag flyttade hemifrån
i augusti, började skolan dagen efter det
och har jobbat extra alla helger sedan dess.
Hmm, ja. Jag måste nog försöka avsätta någon
dag till ingenting så fort det är möjligt. 
Öva på att ha lite tråkigt. Vila.


Önskningarna
Om jag fick önska mig materiella ting just nu 
(Attans att man fyller år i mars månad...) 
hade jag velat ha en dörrmatta, ett diskställ,
ett nytt, större köksbord, en köksblandare
som inte läcker, ett presentkort på ICA
och kanske ett par varma tofflor.
En långhårig liten tax också, tack.


Tacksamheten
Just nu är jag kanske allra mest tacksam för
mina vänner. För gamla och nya bekantskaper,
för att jag vågat gå på kompisdejter och strävar efter
att knyta ihop olika kretsar till en. 
Jag är tacksam för de fina samtalen,
för pluggstunderna, för sms och meddelanden,
för inbjudningar och att bara veta om
att jag inte är ensam. 
Älskar er!


Maten
Det är kyligt och skumt om morgnarna och jag kokar
ganska mycket gröt i min kokvrå. Försöker variera mig
med toppings och tillbehör. Jag vill mest ha trygg, mjuk och 
snäll mat. Till gröten blir det surdegsmackor med messmör
och gurka. Messmör. Som jag saknat det.
Lunch och middag blir köttfärssås som mamma skickat
med mig hemifrån, ganska ofta vegetariska köttbullar
och en och annan korvtallrik.
Jag är sugen på svamp- och skavgryta med mos,
på att att laga en god soppa samt att ge 

blodkorv med picklat äpple en chans, enligt Emmas lovord.


Pirret
Vardagen är fin och det sker fina saker
nästan var dag, tycker jag. Jag ser bland annat fram emot
att fortsätta utforska Malmös cafévärld,
se The Father på bio och uppleva
Lunds Kulturnatt tillsammans med mamma nästa helg.
Ha det fint så hörs vi snart,
Kram
H

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar