22 september, 2021

Landningsbana


Söndag 17/9.
 Klockan är 19:30 och mörkret har lagt sig över byn.
Utomhus är luften frisk men kylig. Himlen avslöjar ett blekt, varmt sken 
ifrån solnedgången men domineras av svarta moln. Björnbärssnåret bakom huset
prunkar medan äppelträdet gjort sitt för det här året. Jag plockar de sista, mjöliga
och syrliga frukterna. De funkar till gröten, trots tonen av jäst i gommen.
Sommaren är övermogen nu.

Veckan som passerat har känts litegrann som att gå ner för landning.
Flygplanets varningslampor tänds i skymningsljuset, landningsbanan börjar anas
någonstans på andra sidan det nedersta molnlagret. Snart syns konturerna av
allt som känns som hemma, som Sverige, som kyla och värme på samma gång.
Att komma hem. Det är alltid en känsla med dubbla sidor.

Att hösten anlänt - det är ett faktum jag vågar tro på fullt ut nu. 
På restaurangen där jag jobbar helg serveras det fisksoppa och chiligryta,
gästerna överger uteserveringen och har dragit mössor över sina barns hjässor.

Vardagsveckorna är emotionella resor mellan energitoppar
och trötthetssvackor, mellan ork och hopplösa
försök till att motivera mig. 
Jag jobbar på bra med mina uppgifter
och lämnar in i tid, men alla digitala videomöten
tynger huvud och ögon. Knoppen blir utmattad
och jag har svårt att förstå varför. 
Svårt att lyssna fast allt som sägs är intressant.

 

Min behandlare frågar hur jag mår, egentligen,
 och jag svarar att för det mesta mår jag väldigt bra.
Livet känns kul, spännande och ganska fantastiskt.
Lund är tryggt och skolan rolig, min lägenhet ger
mig nyp-mig-i-armen-känslor och alla kreativa idéer
som ryms inuti spritter och pirrar
i maggropen. 

Så är det, helt ärligt.
Och när oktober snart tillåter lite mer vila, lite
mer tid till tanke och fler fina, lugna stunder
 tillsammans med familj och vänner, 
är det med glädje
jag ser fram emot hösten.
Att få landa, ta mark och stänga av motorerna
för ett tag. Försöka inse att jag kommer stanna här;
 inte måste flytta på mig och bryta upp 
med allt fint jag är så nära på
att kunna väva in i mitt liv 
ifall jag själv inte skulle vilja det.
Försöka slappna av.

Ändå finns det sådant som tynger hjärtat, 
som slår mig med ett just det i stunderna mellan
 skola, jobb, sysslor och nöjen
och som tyvärr skymmer det goda måendet
med en irriterande mörk skugga.
Och kanske är det just det som är det svåra:
Att jag mår så bra och har det så fint,
men fortfarande dras med
ätstörningsproblematiken. Det är liksom
det enda som sticker ut, som gör ont
och tär på allt det andra. Och i de stunder
då den inte gör väsen av sig, 
då jag tänker på allt annat som sker,
så känner jag mig helt frisk. 

 

Det tar liksom emot att behandla sig själv
som en sjukling när tillvaron är 
så fin i övrigt. 
Som att tvingas stanna hemma 
från jobbet i 48 timmar efter
en möjlig matförgiftning,
som kroppen för länge sedan
gjort sig av med och glömt bort.
Som att försöka somna och ligga kvar
i sängen timme efter timme, trots att kroppen är 
klarvaken och solen skiner utanför. 
Ja, det tar emot.

Motivationen kommer och går,
vissa dagar är lätta och i en del stunder
känns det tyngre. Jag hoppas verkligen
att jag lyckas göra mig av med hela skiten nu,
 när stödhjulen är nedfällda och farkosten hittat 
parkeringsplats på min nya destination. 
En ny årstid, en ny stad, nya mål
och nya vänner. Samt tusen roliga saker att se fram emot. 
Det kommer bli bra.

 

För de som skulle vilja öka sin förståelse
kring ätstörningar kan jag rekommendera er att 
läsa följande:



och se följande miniserie: 


Det finns tusen studier, många bra böcker, ännu fler
personliga berättelser och tyvärr oräkneliga
oberättade sådana. Men att börja med
att försöka förstå en del av allt det där svåra,
är en god start det med.

Kram,
H






1 kommentar :

  1. Fina, bästa hanna. Jag finns här om du behöver prata om det, men också om du inte vill. Kram

    SvaraRadera