10 augusti, 2021

Stillbilder ur livet

Livet pågår, saker sker.


 Mamma och pappa åker till Falsterbo

med husvagnen. De blir borta i flera dagar.

Min syster jobbar och träffar vänner.

Jag jobbar och kommer hem till ett

tyst, kvavt hus. Timmarna är många och långa,

och negativa tankar blossar upp när jag minst

anar det. 

Men jag försöker fylla ut tiden systematiskt;

organiserar, tvättar håret, målar klart en möbel,

dammsuger hallen, lyssnar på sommarprat, syr litegrann.

 Och på något vis lyckas jag få de där

timmarna att gå. Att vara själv är inte detsamma

som att vara ensam. Måste komma ihåg det.

Jag ska till jobbet men längtar efter

att sitta i solen en stund. Så jag dricker mitt kaffe

på bänken framför ytterdörren, som morgonens

solstrålar hunnit värma. Min granne 

kommer ut för att hämta tidningen.

Vi hälsar på varandra.


Kockarna på jobbet lyssnar på julmusik 

i köket hela eftermiddagen lång. Vi sjunger med

och min chef berättar om sin idé lussekatt-korv-med-bröd

som Pressbyrån stal från honom i fjol.


En liten flicka besöker restaurangen

tillsammans med sin mamma. Flickan har

en vid, regnbågsfärgad paljettkjol

på sig och jag berömmer henne för den.

Hon ser stolt ut.


Jag har en ledig dag mitt i veckan

och har tusen saker som behövs tas itu med.

Och jag tar itu med dem.

Men jag hinner också äta otroligt

surdegsbröd med tomathummus och krasse

tillsammans med min vän Astrid

på stans bästa bageri. 

Samt att ta en välbehövd tupplur på soffan

trots att det inte ens hunnit bli eftermiddag.


Jag tar med mig en fullpackad cykel på tåget

och åker ner till min lägenhet. Cyklar genom Lund,

för den allra första gången inser jag,

jag susar fram över kullerstenen och parkerar

på min gård. Känner mig vuxen och stark.

Jag bor här nu. Här bor jag!



Eftermiddagssolen gör vardagsrummet

varmt och tryggt. Jag rensar och sätter

in mina första skafferivaror i skåpen.

Lägger surdegsbröd i frysen och en duk på matbordet.

Knäpper några bilder. Ljuset är fint.


Helgen tillbringas med Madde.

Vi träffas i stan, delar en setmeny

med dumplings, bao, wontons och smårätter jag inte

vet vad de heter på en nyöppnad restaurang.

Morgonen därpå kommer hon på frukost

hos mig. 

Jag inviger spisen och mina nya kastruller,

kokar gröt och mortlar kardemumma. 

Vi sitter med benen i kors på kökssoffan och pratar om hösten, 

 om allt det nya, om hur jag ska inreda sovalkoven

och ta mig an universitetslivet.


Vi målar en vägg i Maddes lägenhet. 

Luftfuktigheten är hög och åskan lurar 

några kilometer bort. Vi öppnar köksfönstret,

lyssnar på sommarprat och samarbetar i tystnad

med våra penslar och rollers. 

Väggen blir lila. 

Lila, som Maddes hårsvall när jag först 

lärde känna henne för fem år sedan.

Kvällen är ljum

och innegården bjuder in till 

en middag i det gröna.

Vi fortsätter vårt projekt

laga-mat-runt-hela-jorden

och landar i Grekland.

Vattenmelonsallad med rödlök och persilja,

ugnsbakad aubergine med tomatröra,

perfekt stekt fisk med vitlök och citron och

Mama Mia på datorn i bakgrunden.

Vi sjunger och dansar ikapp med Meryl Streep

och Colin Firth. Och vi vilar.

Kan sitta bredvid varandra långa stunder,

pyssla med vårt eget, vara tysta

och trivas i tystnaden.

Kanske den finaste sortens vänskap.

De senaste dagarna har jag haft en olustig,

orolig känsla i magen utan att riktigt förstå varför.

Men jag tror att den är ett resultat av 

alla förändringar som hopar sig vid horisonten.

Om några ynka veckor väntar flytt, universitetsstudier,

nya bekantskaper och ett annat sorts liv.

Nytt, nytt, nytt. 

Men också kul, kul, kul.


Kramar,

H





1 kommentar :