29 augusti, 2021

Nyfiken

 


Med skolstart, en ny termin, 
en flytt, en ny stad och ja - ett nytt liv - 
känner jag både oro och nyfikenhet.
Oron är svår att göra något åt. Och tråkig att tala om.
Men att känna sig inspirerad och intresserad
av allt det där nya är desto roligare.
Låt mig dela med mig av sådant jag längtar efter att
utforska I höst!

Jag är nyfiken på höstens utbud av TV, serier & filmer.
Jag ska gå på bio på Lunds minsta
och finaste biograf tillsammans med min morfar
och se The Father och längtar efter mörka kvällar
med På Spåret, säsong fyra av Bonusfamiljen samt
Lotta Lundgrens och Erik Haags 
En smak på Livet och Big Bang.
Den andra säsongen av Tunna blå linjen 
och Wes Andersons nya vill jag icke heller missa!


Jag är nyfiken på universitetsvärlden.
Vilka ansikten döljer sig bakom namnen i min schema-app?
Hur ser Orkanenbiblioteket och ateljén där jag kommer sitta
många timmar under de kommande åren ut?
Kommer jag tycka att kurserna är roliga eller mest
svåra? Kommer jag trivas?
Kommer det bli en grafisk designer av mig till slut?


Jag är nyfiken på mitt nya bostadsområde. 
På naturreservatet precis nedanför. 
På utbudet i min matbutik och mitt bibliotek.
På vilka människor som bor granne med mig
och vilka cykelvägar som är bäst när jag vill
ta mig in till centrum.


Jag är nyfiken på maten jag kommer laga till
mig själv i min lilla kokvrå. 
Jag vill lära mig nya rätter,
 dela måltider med
mina vänner och ta många fina matbilder på
allt loppisporslin jag äntligen kan 
packa upp och börja använda. Just nu är
huvudet inställt på mat som är trygg, mjuk
och påminner om barndomen; husmanskost med
höstens överflöd av rotsaker, frukter, djupa smakackord
och värmande rätter.


Jag är nyfiken på mitt nya hem. 
På hur det kommer formas, stöpas, växa fram
med tiden. Hur kommer det se ut?
Jag vet inte säkert ännu. 
Kommer jag känna mig... hemma där?
Hoppas.


Jag är nyfiken på Malmö!
Min studentstad, från och med nästa vecka.
Har väl egentligen aldrig känt en särskilt stor 
dragningskraft till Malmö
 - kanske har jag haft fullt upp med att utforska Lund -
men nu är jag spänd på att testa stadens
utbud av caféer och lunchhak.

I närheten av universitetet ligger exempelvis
Malmö Saluhall, Söderberg & Sara, Noir, Mygel,
Saltimporten, Aster, Farina
och ja, en hel drös med prisbelönta små
matparadis att beta av.
Dessutom: Väldigt billig och god falafel.


Jag är nyfiken på att testa dessa produktnyheter, när de 
dyker upp i butikernas hyllor. Att utforska matbutiker och 
titta på allt jag aldrig provat är så himla roligt.


Jag är nyfiken på hur det skulle kännas
inuti att få sjunga igen. Imorgon tänker jag anmäla
mig till en termins körsång - om jag vågar...


Jag är nyfiken på allt det fina och vackra 
som jag vet väntar om,
när,
jag äntligen lyckas kämpa mig ur min elaka sjukdom.


Slutligen är jag mycket nyfiken på 
vem jag är,
hur jag mår och vad jag skapar
om en, två och tre månader.

Det kommer bli bra.

Kramar till er!
H


1 kommentar :

  1. Detta klarar du galant. Jag är också nyfiken.

    SvaraRadera