30 november, 2021

I december

 I december vill jag...



Vakna

mer utvilad, utan påsar under ögonen.

I ett julpyntat hem - som nu börjat kännas som mitt.


Somna 

inom en lite mer rimlig tidsram än jag gjort

den här hösten. 


Pynta

med allt mitt vackra gamla julpynt som jag loppisfyndat

genom åren. Gamla flaggspel och änglaspel i mässing,

väggbonader och pappersrader. Röda äpplen, hängande,

gyllene korgar att stoppa karameller i, små kyrkoljus i trearmade

träljusstakar. Min adventsstjärna, som hängt i fönstret varje december

sedan jag var riktigt liten. Samt en liten julgran.

För gran ska jag ha.


Lyssna

till tonerna av den officiella, otroligt vackra luciakonserten

i Lunds Domkyrka, som jag lyckats knipa biljetter till. Till mina

favoriter bland julens spellistor och sånger. På podcasten

Alla kan äta julbord med Erik Haag och Lotta Lundgren

och på Meny i P1's årliga telefonväkteri, där lyssnarna

ringer in till redaktionen med diverse julmatsproblem.

Se

på julfilmer tillsammans med pappa, och skratta till 

Ensam hemma och Ett päron till Farsa trots att vi sett dem

miljontals gånger förut. Men i det intresset är vi lika.

På årets julkalender, förstås, och kanske litegrann av 

barndomsfavoriterna. Se Astrid Lindgrens jul, det måste barnet i mig göra.

(Och jag kan tipsa er om att den går att hitta på Cineasterna, där man

enkelt loggar in med sitt bibliotekskort.) 


Njuta

av allt som avnjutas kan. Av blotta faktumet att en av årets

finaste perioder faktiskt är här igen. Mest vill jag njuta av decembermorgnarna,

och jag har bestämt mig för att låta dem få spela ut sin roll.

Jag tänker fylla dem med tända ljus och tillåta mig att börja

dagarna analogt. Det vill säga: En stund tillägnad att läsa,

att skriva något, att lyssna på musik, att skapa eller bara sitta i soffan

en stund. Och först därefter påbörja alla bestyr och måsten.


Träffa

familjen. Mer än annars. Det är något med den här tiden på året

som gör att kvällarna känns ensligare och behovet av sällskap större.

Som gör tiden som tillbringas tillsammans mycket mer känslofylld, öm

och accepterande än under årets alla övriga månader. Man behöver varandra,

och höjer kanske sina trösklar för att medvetet förebygga gnat och tjat.

 

Bjuda

mina vänner på luciafrukost, med Adolf Fredriks musikklasser

på stereon och varm äppelmust på spisen. 

Bjuda mig själv på goda saker. Mycket viktigt.

Laga

mer mat än jag gjort i november. Ta mig tiden att göra det.

Laga husmanskost, laga något nytt som jag aldrig testat,

laga kål i många olika varianter, kryddiga köttbullar

och ett långkok av något slag. Kanske en ragú!


Baka

sådant jag längtat efter att baka. Jag vill våga mig på

mjuk pepparkaka, eller kanske skånepepparkakor. Jag vill

göra saffranspannkaka i ugn, steka tunnbröd, kavla senapskex

och kryddkoka frukt i nejlika och kardemumma.


Äta

gott, tillräckligt och bra. Det vill jag så himla gärna.

December, jag håller tummarna för oss!


Vila

trots att hjärnan säger åt mig att jag inte borde.

Skänka

en slant till Musikhjälpen. Det brukar jag alltid se till att göra.

Jag vill även skänka några tankar åt de familjemedlemmar

och vänner som bor långt ifrån mig - med ett sms eller kanske

ett och annat julkort. Och för de som saknar adress vill jag 

promenera till Domkyrkan och tända ett litet ljus.


Utnyttja

faktumet att jag ofta har möjligheten att plugga

var jag vill, och kan sitta på café om jag önskar.

Eller åka hem till familjen över dagen. Solljuset,

under dess korta visit mitt på dagen. C-vitamin, i form

av säsongens citrus.

Skriva

ner hur jag vill att mitt 2022 ska vara. Utvärdera nuet,

göra om och förhoppningsvis hitta rätt. Skriva rim, skriva 

om mina tankar och känslor, skriva strunt och skriva rent

kommer jag också ägna mig åt. Samt skriva tillräckligt

mycket på min uppsats så att julhelgen faktiskt

blir en tid av ledighet. 


Andas

på rätt sätt. Jag ska delta i en yoga-julkalender som hålls

online, och en del av den handlar om att lära sig andas.

Andas på rätt sätt. Med magen ut i inandningen, 

och in i utandningen.

Ja. Det ska jag öva på i december.



Läsa

mer. Men kanske framför allt de små böckerna

i min fina, stora adventskalender, som jag ju unnat mig i år!


Vara

tacksam, nöjd, rofylld. Vara i världens finaste stad, 

på Fredriksdals julmarknad 

(som jag längtat efter sedan innan pandemin) till helgen,

och i mitt eget lilla krypin. Tillsammans med nya och gamla

vänner och vara här och nu. Åtminstone försöka.



Och ni..? Vad önskar ni, utav årets sista,
skälvande, mörka, vindpinade, trygga, väldoftande
och välmenande månad?
Kramar,
H

3 kommentarer :

  1. Anonym1.12.21

    Åh läser du Samlade Verk?

    SvaraRadera
  2. I december vill jag låta mig lägga min tid och energi på precis det där jag vill, inte det där som "måstes". Det är min (vår) bästa tid nu, så då är det absolut värt att skjuta upp andra saker, det som man kan göra andra månader om året istället. Hellre lägga en eftermiddag på att julpyssla, än att plugga. Kanske faktiskt våga sjuka sig från jobbet, för att kunna gå på ett glöggmys? Lägga lite för mycket av mitt csn på juldekorationer och ingredienser till det där jag vill laga till julbordet. Jag vet att jag kommer tycka att det var värt det i januari.
    Puss

    SvaraRadera