01 mars, 2021

Vårens första dag & fina ting jag villhöver

 God morgon på er,

och glad vår!

Ja, nu är det mars, och eftersom mars

räknas till vårmånaderna

är det med andra ord vår nu.

Så är det.

Tänk vad snabbt det gått - 

nyss var det jul och nyår - 

men om några veckor väntar påsken,

tussilagon, videungen, solvarma väggar

och rensopade gator.

Snart, snart, snart.


Den här veckan står några besök i Lund

på agendan för min del. Vi har påbörjat ett

textilprojekt i skolan och ska trycka

mönster tillsammans med en formgivare

(på ett C-säkert vis, såklart).

Det ser jag fram emot.


Annars då?

Jo, jag passar på att rensa datorn,

sätta ihop en portfolio och ta det lugnt.

Jag funderar kring min lägenhet, min födelsedag

(som återigen kommer firas under en pandemi)

och fina saker jag vill skapa.


Tradera och Blocket toppar min 

besöks-lista på internet just nu. Jag kikar på

antika matbord, pinnstolar, kryddhyllor

och bankirlampor. Sådant jag villhöver,

helt enkelt. Och även om min ekonomi

inte tillåter att jag inhandlar allt jag vill ha

exakt just nu, är det fint att få drömma och längta lite.

Bland annat önskar jag mig detta:



En knopplist att hänga redskap på till köket.

En tavelvägg i vardagsrummet med rum för

alla fina prins och vykort jag samlat på mig

under åren.

Små, fina klämspottar att sätta upp på

hyllor och karmar.

Trasmattor i alla rum.

Skira gardiner.

Gröna, klättrande växter i terakottakrukor.

En mysigt inredd sovalkov med ett draperi

i linnetyg.

Enkla skohyllor till hallen.

Samt en liten men duktig

mortel att krossa kardemummakärnor i.

Ha en fin första vårvecka!

Kram,

H



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar