08 augusti, 2020

Vindar



Jag cyklar till och från jobbet varje dag.
Över grusad landsväg, genom skog, förbi
raps- och havrefält.
I motvind tar färden 30 minuter. 
Annars runt 25.




Julivädret lekte tafatt med oss här i Skåne.
12 grader en tisdag och jag tänker att
jag hade behövt fingervantar,
där på cykelstyret.
Två dagar senare hägrar högsommarvärmen 
och caféet där jag jobbar ekar halvtomt
på lunchgäster.
De flesta har tagit sin tillflykt till
stranden.
Man får ju passa på.




Så är det plötsligt augusti. 
En månad med röda solar,
björnbärsbonanza, äppelpaj,
krondill och kräftstjärtar.
Jag ska fortsätta jobba tills sommar
övergår i höst.
Sedan börjar ännu ett nytt kapitel i mitt lilla liv.
Den 31 väntar Lund, en konst och designutbildning,
en ny klass, en egen ateljeplats, en trevande bostadsjakt,
träffar med gymnasievänner och förhoppningsvis
gott mående. Vintern och våren var tuff.
Sommaren har varit bättre.
Jag jobbar på och med mig själv,
försöker komma ihåg
att vara snäll mot
mig
och göra sådant jag tycker om,
när tiden finns för det.
Läsa, vila, ladda.
I tomrummen mellan jobb och allt annat.


Hoppas augusti är fin där ni är
och att ni också försöker komma ihåg
att vara snälla mot 
er.

Kramar,
H.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar