16 augusti, 2014

skolpeppen

på tisdag nästa vecka börjar jag i en ny skola, 
i en ny stad. nämligen på katedralskolan i lund där jag ska
läsa linguaprogrammet i tre år.

jag är vettskrämd. jag vet verkligen ingenting om hur gymnasiet fungerar,
hur jobbigt det faktiskt kommer bli att pendla två h per dag,
hur jag kommer må, vilka vänner jag kommer få, etcetera, etcetera...

men,
det är ju oundvikligt. 
jag måste göra det bästa av allt, och samtidigt
som jag pluggar spanskaglosor eller matteekvationer 
eller något annat halvkul får jag inte glömma bort att 
leva,
samtidigt.

så här följer en lista,
som jag ska försöka följa.


förbered frukost to-go, som kan tas med på tåget
och ätas där i lugn och ro när skåne svischar förbi utanför fönstret.

plugga på tåget hem efter skolan.

ha en speciell dag i veckan utan plugg, om möjligt.
kolla på en film eller gå en lång promenad istället.

unna dig det du tycker är gott; snåla inte när det gäller en fika ibland,
nötter eller en juice på tåget hem.

två timmar i veckan, utför yoga eller avslappningsövningar hemma,
med tända ljus och mysig musik.

lägg dig tidigare och läs istället för att kolla på ointressanta tv-program.

sluta plugga och ba´ strunta i´t när klockan blir för mycket
och du inte fattar vad du håller på med ändå.

var glad.

1 kommentar :