29 september, 2023

Jag vill


...eftersom alla andra försök till blogginlägg känns omöjligt svåra att formulera för tillfället.

Jag vill läsa...
ut Vackra värld, var är du? av Sally Rooney. Jag påbörjade den i augusti, efter att ha sett serien Conversations with Friends. Långsamt, rått, äkta, verkligt. Hennes röst är verkligen unik och jag tror att alla hennes verk kommer ses som moderna klassiker i framtiden. Små inkapslingar av 2020-talets ungdomlig. Men: Just den här romanen bara... tilltalar mig inte alls. Jag känner inget speciellt för karaktärerna, tror jag, och det gör det svårt att uppskatta berättelsen i sig. Den centreras ju, rätt och slätt, om just karaktärerna och deras små liv.
... och därefter vill jag påbörja Supper Club av Lara Williams. Den ligger i min bokhylla.

Jag vill lyssna på
Lugn, sällsam julmusik. Helt ärligt. Men jag håller mig, lovar.


Jag vill äta
Ganska mycket. Har oändliga listor med rätter, foton och instagramposter nedsparade för höstens alla måltider. Men något jag tänker på just precis nu är detta.

Jag vill titta på
Varje dag promenerar jag runt i Malmö och tänker på att jag vill se om Tunna blå linjen. Tyvärr existerar den icke på internet för tillfället. Så, jag slår istället till med: Brittiskt kostymdrama, På spåret (premiär 3/11!) samt Svts nya satsning Sveriges Historia.


Jag vill bo
I ett hus vid skogens slut. Ängar och åkrar runt knuten. Vita knutar, mossigt tak. I den gamla trädgården prunkar päronträd och kvitten, i landet trivs krasse och solvarm pumpa. På grusplanen sprätter pärlhöns omkring och innanför det öppna köksfönstret brummar en radio med jazz. Jag står bakom en diskbänk och vänder ihop en sats frukostbröd. Är det för mycket begärt?

Jag vill rensa
Bland mina kläder och det mesta andra föremål jag äger. Känner just nu att allt gammalt groll måste bort och ut och göra plats för något nytt.


Jag vill fixa
Fläcken av kaffe som jag spillde på sängens madrass igår. Den droppande kranen i köket. Kursen i redaktionellt berättande och typografi som jag just nu läser i skolan. En ny kaffekanna eftersom den förra sprack i tusen bitar. Mig själv och mitt förhållande till maten. Allt står på to-do-listan inför månadsskiftet som stundar.

Jag vill stoppa
Mitt generellt dåliga mående. Vill även väldigt gärna stoppa det där evinnerliga kriget i Europa men det är väl underförstått.


Jag vill besöka
Ah, just nu hade jag gärna haft tillgång till en eller annan stuga. En hösthelg med skogspromenader, korvgrillning, kaminer och att vända sidor i en bok. Så mycket frisk luft att kinderna glöder och man somnar tidigt på kvällen. En gryta vid ett matbord med udda porslin. Ja, sånt drömmer man om. Stan kan vara så trång.

Jag vill känna
Glädje igen. Inte något annat än njutning av att äta gott och ge mig själv det jag vet att jag behöver. Jag vill känna pirr av förväntan som inte alltid överskuggas av tvivel och oro. Jag vill kramas och känna kärlek och slippa vara rädd för vad andra tänker. Jag vill känna livet i mig.

 
Lista lånad av allas vår Flora.

Vad vill ni? 
Kramar,
H

1 kommentar :

  1. Jag vill säga dig att det inte är värt att läsa klart en bok som man inte njuter av (och att jag inte heller tyckte särskilt mycket om Vackra värld, men däremot Supper club!). Jag vill att du ska äta ALLT på din lista och jag vill gärna göra dig sällskap när du gör det. Jag vill känna lite mindre i min onda nacke som nog beror på för långa dagar av pluggande framför datorn. Jag vill inte lyssna på julmusik än haha.

    SvaraRadera