31 augusti, 2022

Svenska veckan

 Hej alla fans.

Jag sitter hemma i min lägenhet och försöker styra upp saker och ting. Jag har packat upp väskor, städat av hyllplanen i kylen, funderat över matplaneringar och pengar och försökt strukturera upp studierna som börjat igen. Gulp. Men också: Så oerhört skönt. Sommaren är inte min tid, och septembers ankomst är mig verkligen inte emot. En ny tid, en passage över till vitt morgonljus och dimma över stadens kullerstenar, frukttyngda trädgrenar och dunkla kvällar är allt jag vill ha. Mer om allt det där nya snart - först vill jag visa er hur min senaste tid har sett ut. Jag har, av utan någon som helst intention, haft en ganska... svensk vecka. 



Min fina Alice har flyttat ner till min stad! Tänk, vad livet kan vara fint va. Hux flux är jag inte längre den som bor långt ifrån alla mina vänner. Alla mina vänner flyttar närmare mig :) Hur som helst: Alice kom till stan, och jag följde med henne till världens mysigaste butik för att krama elefanter, kolla på hyllor och äta vegoköttbullar med mos och lingon. Gratis, till och med. En mycket bra söndag.


Vädret har varit fint och jag har tillbringat många eftermiddagar med att ta tillvara på solen, promenera runt i min stad och njuta av naturen. Det känns som ett relativt svenskt beteende det med, tycker jag. Och ja, jag njuter verkligen, när jag går omkring i Botaniska trädgården, Stadsparken och på universitetsområdet. Både av naturen och av att jag slipper vara med i alla nollningar och insparksjippon som Lundastudenterna ägnar sig åt överallt i staden just nu. 

Min inre snålsvensk har vaknat till liv, nu när ett paket smör plötsligt kostar 65 kronor och en gurka 29. Jag har gått med i diverse kundklubbar, laddat ner ett antal matbutikers appar, läst reklamblad och letat efter varor med nedsatta priser på hyllorna. Och även fast jag egentligen inte behöver köpa sådär värst mycket (Jag lever i ett ensamhushåll) så tycker jag att jag lyckats ganska bra den här veckan. Ovan ser ni innehållet i en stor påse med "sämre" frukt och grönt för 25 riksdaler. Och idag fick jag en gratis smoothie. Oj, vad spännande det kan vara att leva vuxenliv.



Jag har fikat. Jag tog med Alice till Broder Jakobs, som har världens godaste surdegsbröd och bullar. Just den här eftermiddagen var dagen då alla internationella utbytesstudenter anlände till Lund, och eftersom de alla verkade vara sugna på Swedish Fika så var utbudet rätt skralt. Men. Alice fick sin wienersnäcka och jag min croissant. Det var, ärligt talat, en rätt utmanande fika. Jag vet inte varför - ibland slår ätstörningen till utan förvarning - men jag klarade av att putta bort tankarna. Bara det är en bragd i sig. Dessutom var croissanten mycket, mycket god, så allt som allt blev fikastunden lyckad. Ovan ser ni även ett stycke chokladboll med mjölk, vilket jag fikar på mer eller mindre varje dag efter lunch på behandlingen. Finns det något svenskare än ett glas mellanmjölk och en chokladboll i ett lunchrum? Nä, trodde väl det.





En ganska fantastisk sak som hänt i mitt liv är att jag gått på surströmmingsskiva! Sedan några år tillbaka strävar jag efter att lägga in nya upplevelser - sådant jag aldrig gjort förut - i vardagen då och då. Därmed tackade jag glatt ja till Emma, när hon bjöd mig hem till hennes familj och till surströmmingsskiva i trädgården. Det hela var... intressant. Emma var en eminent värdinna, hennes quiz var kul (och jag vann!), familjen härlig och trygg och kvällen en av de finaste jag haft i år. Maten, det vill säga tunnbrödet, pajerna, gräddfilen och löken, var smaklig. Själva huvudråvaran, däremot, skulle jag inte vilja kalla mat. Surströmming är en kulturupplevelse. Man provar på, man accepterar de smått underliga sederna, man förlitar sig på sin inre ursvensk och hoppas kunna njuta fullt ut. Och trots att mina bordsgrannar högg in med god aptit och att jag verkligen ville älska den där fermenterade fiskfilén på min tallrik, så gick det bara inte. 0 av 10 stjärnor i smakbetyg, får den av mig. Men 10 av 10 i nöjesbetyg!






Jag har tillbringat en helg i Göteborg. I Göteborg föddes min pappa, finns mina kusiner och andra släktingar, har jag bott och pluggat och tillbringat många sommarlov i. Den här gången var syftet att gå på en av Håkans konserter på Ullevi, vilket bokades redan 2020. Det var inte min första konsert med Håkan, och inte heller med Håkan på just Ullevi, men likväl var det hela helt otroligt. Verkligen. Toppenväder, fantastisk stämning i hela staden, en symfoniorkester på scen, Miriam Bryant, Greta Thunberg, sjömanskostymer, fyrverkerier och allmän lycka i hjärtat på 70 000 personer. Ja, hörni. Jag är inte en konsertperson, och kan tycka att det är rätt besvärligt att stå i ett hav av människor i flera timmar, men är det något jag kan rekommendera så är det att se Håkan Hellström live. Gör det, ifall ni får chansen.



Göteborgshelgen innehöll även diverse, typiskt svenska och ganska härliga företeelser; Vi åt räksmörgåsar (på samma uteservering som Oskar Linnros. Tänk va.), åt köttbullar med mos (mitt emot uteserveringen där vi ätit räksmörgåsar dagen innan), köpte korv med bröd mitt i natten, diskuterade vädret och åkte kollektivt. 

Och nu sitter jag här, vid ett fönsterbord inne på Malmös vackra stadsbibliotek, lyssnar på svensk jazz och tänker på hur skönt det är, ändå, att vardagen återvänt.  

Ha det fint, hörni.
Kram, H

2 kommentarer :

  1. Hurra för Sverige, svenska veckan, chokladbollar, potatismos och gräddsås, vänner och familj, en stundande fantastisk september, och hurra för mig som har dig som vän<3

    SvaraRadera
  2. Anonym25.9.22

    Fina bilder! Jag tog en av ett liknande motiv i korsningen C/ de Còrsega x C/ d'Enric Granados i Barcelona förra veckan. https://imgur.com/a/HB14mWn

    SvaraRadera