24 maj, 2020

Sista veckan börjar nu

Jag sitter i bilen påväg upp till Göteborg. 
En sista vecka i storstaden.
I bagaget finns en utställning. En noggrannt vikt vernissage-skjorta, 
handsprit och sängkläder nedpackade. 
Jag ska sova hos Alice, hänga utställning och ha avslutning på skolan. 
Packa ner mitt rum, återvända hem. Igen. 




Jag är efter många om och men KLAR med allt det 
arbete jag jobbat med så intensivt under de senaste månaderna. Hemifrån.
Jag har klivit upp om morgnarna, tagit
morgonpromenader och ätit min gröt med blåbär 
och mandelmjölk. Hängt med under lektioner och
workshops via videolänk, skrivit texter
för slutprojekt, ritat, klippt och klistrat,
byggt mönster i datorn och skurit ut texter i dussintal
till klockan två på natten. Det har varit fint och jobbigt, 
ledsamt men mysigt. Nu vet jag i alla fall hur det är att
frilansa/ studera på distans/ vara konstnär i en kris.




Nu kan jag i alla fall inte göra mer. 
Jag har producerat, producerat och producerat och känner mig
faktiskt nöjd över det jag åstadkommit, trots allt.
Att jag hann, ändå. Och samtidigt lyckades jag spara en
del energi till den där tiden efter. 
Det nya, ja.
Vad händer sen då? Efter skolavslutningen nästa helg?
Ja, jo. Det är har varit osäkert - som det mesta är just nu.
Unde de senaste månaderna har jag sökt sommarjobb
som en galning. Personliga brev, omskrivna CV:n,
personlighetstest och motiveringar, urvalsintervjuer,
gruppintervjuer, samtal och mail utan svar.
Men i veckan dök äntligen ett ja upp
i inkorgen och jag har plötsligt en timanställning
i butik med handelsavtal.
En mindre tegelsten har fallit från
det lilla hjärtat.
:)



Sista veckan börjar nu. 
Jag är nervös för att något ska gå fel, för att något inte ska klaffa. 
Men som sagt: Jag kan inte göra mer. 
Måste försöka njuta litegrann också.


Kom gärna på min miljö-och framtidsutställning,
 Museum Futurum, på kulturhuset Frilagret som ligger mitt på 
Järntorget i Göteborg, om du har vägarna förbi. 
Den hänger uppe från och med tisdag den 26:e maj till och med lördag den 30:onde.
Vernissage med mig på tisdag klockan 18! Här finns mer info!

Kramar,
Hanna


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar