29 september, 2019

Silverresenären


I fjol skickade jag in ett bidrag
till Novellix's novelltävling.
En berättelse om ett isberg. Handlingen
dök upp i huvudet, plötsligt, en kväll i december.
Jag hade tittat på Nobelfesten på TV och beundrat
Alice Bah Kuhnkes klänning. Tänkt att 
det vore fantastiskt om det gick att kombinera 
två av mina brinnande intressen: 
skönlitteratur (och särskilt den magiska realismen)
med klimatpolitiken. 
Och det gick. Det gjorde faktiskt det.

I februari i år, när jag närmare bestämt låg i en säng
 på ett hostel
I Queenstown på Nya Zeeland, 
fick jag ett mail.
Novellix meddelade att jag vunnit tredjepris
i deras tävling. Och att min novell
skulle komma att publiceras.
Min! Novell!
!!!

Herregud, vilka känslor jag kände.
Hela resan tillbringade jag någonstans 
en bit ovanför marken, lätt svävandes omkring.

Och nu, i helgen, 
besökte jag Bokmässan här i Göteborg.
Nu i helgen släppte Novellix sin 
finfina novellkalender, med tjugofyra 
noveller skrivna av olika författare. 
Ett litet bokpaket att öppna, varje dag fram till jul.
I ett av paketen ligger Silverresenären.

Jag är så oerhört glad och stolt,
och är medveten om att det inte är ett stort, 
men i alla fall ett litet inlägg
i en enormt viktig klimatdebatt.

Kramar!


1 kommentar :

  1. Läste den precis! Magiskt bra! Min favorit var forskarna, som var så förbryllade över borgmästarens avsaknad av oro, att de inte kunde tänka klart förrän flera dagar senare. Så snyggt och levande formulerat. AA+++

    SvaraRadera