07 juli, 2019

Berlin - Prag

Alla jag känner som varit i Prag har sagt 
"Åk till Prag, det är fantastiskt", på ett ungefär.
Så vi åkte dit.
Efter en lång och oviss väntan på en försenad buss
i Berlin tog vi till slut avsked av Tove och åkte 
till Tjeckien. När vi kom fram var det kväll,
och solen gick ner över floden Vltava.




Vi slog oss ner på restaurangen Clear Head och
åt veganskt, delade på en cheesecake och en smulpaj
och tog igen oss en stund. 
Säga vad man vill om att resa,
men man kommer nog aldrig ifrån att
nya intryck, platser och människor
suger musten ur en ( i alla fall för en introvert som jag).
Till slut behöver man bara vila.


Prag är ganska fantastiskt. Vackert. 
Perfekt storleksmässigt. Mycket att upptäcka 
och väldigt billigt, om man jämför 
med svenska penga-mått.
Vi turistade en del, tjuvlyssnade på guider
vid kyrkklockorna på stora torget och
köpte grön-bruna matryoshkadockor till min mamma.






Vi vandrade över Karlsbron en dag, hamnade i en 
fin park med blommande kastanjer och påfåglar,
och jag gjorde en telefonintervju för utbildningen
jag ska börja läsa i höst. 
Alice väntade snällt på en bänk 
och plirade mot mig där jag stod i ett hörn
och nervöst babblade om mig själv och mina 
"förväntningar på kursen". 
Det gick bra, i alla fall. 
Jag kom in.







Vi åkte bergbanan upp på en höjd, vandrade omkring i 
skogen och gick ner igen. Åt gelato och sov någon timme
på hotellrummet, åt en av de godaste middagarna
jag ätit på en populär restaurang och 
blev h ä n f ö r d a över efterrätten som serverades: 
fryst chokladmousse, vit choklad- och mintganage, limekräm, tranbär och honeycomb. 
Den var fantastisk. Och kostade oss 56 kronor.



Vi gick ungefär 30 000 steg om dagen, men tog
Uber när vädret svek oss och vi stod frusna under
ett valv medan haglet forsade ner på gatan.
Vi beställde in absint som serverades ur en fontän
på Hemingway bar, gick på jazzklubb och 
drack varm apelsinjuice på anrika Café Louvre,
som såg ut att vara hämtat ur den tecknade serien Eloise.



Ja, Prag var fint och vår resa med.
Efter tre dagar drog vi vidare
till Budapest.

Díky, ahoj.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar